Akuten

                      Bild från i dag!
                               Bild från igår

Bjuder på dessa bilder!!

Började med att jag i lördags kväll gick och la mig med stramande känsla i huden, typ som om man är väldigt torr och behöver smörja sig.. Tänkte väl inte mycket mer på det utan att det va hotellets tvål.

Dagen efter känner jag mer svidande känsla och ser att jag börjat få små små flåsor och känner bara HELVETE.. å misstänker då att herpesen kommit tillbaka. Första gången ett herpes utbrott kom var under graviditeten med Elias. Då hade jag utbrott kanske 6ggr. Sen kom nästa omgång under graviditeten med Ebba då hade jag också många återfall under kort tid. Sen dess har jag inte haft det.
Vet att mitt immunförsvar är ganska dåligt och jag har ju jobbat en del det sista och mina barn har varit sjuka ganska mycket det sista så tänkte att det är väl därför skiten kommer nu.

Hopp är bara att acceptera.. måndag morgon kommer och jag känner mig ännu mer svullen, jag har ont och känner att halsen på vänster sida är svullen. Mitt vänster öga är irriterat och det gör ont när jag kollar upp, ner och åt sidorna. Ju längre dagen går ju ondare får jag i både ansiktet, huvud, nacke,ögon och hals. Då ska vi inte tala om vad det pulserar i blåsorna.

Bestämmer mig för att åka in till jouren där de tar rätt allvarligt på det hela och läkaren vill att en öron, näsa, hals läkare ska kolla. Han är rädd att det är virus i ett av nervsystem. Så han skickar mig till akutmottagningen.

Fan! Är min tanke. Då ska jag vänta där i flera timmar. Det ända jag vill just nu är att få en salva som lindrar smärta och klåda och få gå och lägg mig..

Väl där blir jag prioriterad som orange. Känner mig absolut inte pigg (hade gärna bytt huvud med någon)

Får inte dricka eller få smärtlindring. När läkaren kommer märker man att hon är stressad. Ber mig sätta mig upp och tar tag i mitt huvud som en naprapat som ska lägga kotorna rätt. Här gör det så jävla ont att jag börjar gråta och säger fler tal ggr att det gör sååå ont. Hon tittar på mig och säger du är inte stel.
Nej? Men jag har ont. Jag kan kolla åt alla håll men det gör ont som tusan av att vrida huvudet åt alla håll.
Hon tar nu tag i min haka och drar den upp och ber mig öppna mun och sträcka ut tungan.

Jag tar ner huvudet då det gör så otroligt ont. Börjar gråta igen och förklarar att ja men du för ge det tid. Det gör ont!! Jag kan knappt gapa. Hon backar ett steg och hånflinar åt mig.
(Hur tror ni jag känner mig här?) Jag har inte valt att sitta här och ta upp hennes tid.. Jag har åkt hit för att en annan läkare ville att en öron,näsa, hals läkare skulle titta på mig..(Hon är inte någon öron,näsa, hals läkare)

När jag väl fått upp huvudet och öppnat munen tittar hon max 1 sek rakt ner och säger jag kan inte hjälpa dig i kväll?!

Nähä. Svarar jag. Kan det bero på herpes?

Hon tittar på kinden trycker in två fingrar rätt i svulladen och flåsorna och säger nje har du rivit på det där. Samtidigt trycker hon in samma fingrar i munen på mig och känner på insidan.

Va tror ni jag gör? Jo gråter ännu mer.. Jag säger gråtandes att nej jag har inte rivit på det men flåsorna spricker när de är fyllda. Får som svar..
Vad är flåsor?

Här bryter jag ihop totala. Frågar vad provsvaren visat och hon säger bra jag kan inte hjälpa dig.

Jag tar mina saker i gråt attaken jag befinner mig i och går där i från.

Jag vet om att min sänka var något hög från jouren och jag vet att mitt blodtryck var högt. (Kan ju bero på mitt tillstånd) sen vet jag vilken otrolig smärta jag hade. Mer vet jag inte.

Kommer hem tar två Alvedon och här gråter jag fortfarande. Av både smärta och känslan av att tagit upp hennes tid helt i onödan. Av sätter hon behandlat mig på.

I dag när jag vaknar upp är jag mer svullen. Ont i hals och ögat men nacken och huvudet är något bättre men gör fortfarande ont.

Ringer vårdcentralen och berättar allt och skall nu få träffa min tredje läkare.
Jag tror inte det är någon allvarligt men hade varit skönt att få en salva som kyler ner kinden då den är så varm. Och även som minskar klåda..

Ja det va min upplevelse av gårdagen på jour och akuten.. Jag förstår att de har mycket att göra på akuten men de kan väl visa någon förståelse för att man faktiskt kan ha väldigt ont. Sen stod det ganska klart att jag blivit ditt skickad.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Gastric Bypass

Blandad kompott!!

Familjen som inte kan sitta still!!